„Każdy inny – wszyscy równi” - zakończenie działań projektowych

Opublikowano: 2024-06-19 02:27, Numer artykułu: 84773 , Autor: M.Maćkiewicz
Z wielką radością ogłaszamy zakończenie działań projektowych w II edycji Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjno – Społecznego „Każdy inny – wszyscy równi”. Była to dla nas ciekawa i pouczająca przygoda, która przyczyniła się do zwiększenia świadomości uczniów na temat funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami oraz przyczyniła się do promocji tolerancji, otwartości i szacunku wobec OzN oraz ich bliskich.
W ramach projektu przeprowadziliśmy szereg działań ukazujących wspólne płaszczyzny łączące ludzi niezależnie od poziomu sprawności, tym samym zmniejszając lęk wynikający z braku zrozumienia dla odmienności.Wśród zrealizowanych zadań znalazły się:
-zaprojektowanie gazetki informacyjnej dot. Międzynarodowego Dnia Głuchych i Języka Migowego ,
- uczniowie wykonali prezentację multimedialną przedstawiającą sławne osoby z niepełnosprawnością, które osiągnęły sukces w polityce, nauce, kulturze czy sporcie. Celem było ukazanie, że niepełnosprawność nie jest przeszkodą w osiąganiu postawionych celów i spełnianiu marzeń.
- 3.10 października z okazji Dnia Zdrowia Psychicznego, specjaliści szkolni przeprowadzili zajęcia profilaktyczne w wybranych klasach, pomagające wzmocnić wewnętrzne zasoby i nauczyć dzieci, jak dbać o swój psychiczny komfort każdego dnia.
- nasi uczniowie byli inicjatorami akcji „Cicha Przerwa”. Dnia 9 listopada cała społeczność uczestniczyła w akcji, podczas której porozumiewała się za pomocą metod AAC w geście solidarności z osobami niemówiącymi. Być może „Ciche Przerwy” zagoszczą w harmonogramie przerw na stałe,
-w ramach Międzynarodowego Miesiąca AAC (Augmentative and Alternative Communication) uczniowie zapoznali się z metodami alternatywnej i wspomagającej komunikacji. Na korytarzu szkolnym zostały rozwieszone informacje dotyczące metody piktogramów, symboli PCS, Makaton, symboli Blissa oraz języka migowego.Zwieńczeniem zajęć były próby komunikowania się za pomocą gestów MAKATON oraz znaków graficznych PECS.
- dnia 21 marca obchodziliśmy Światowy Dzień Osób z Zespołem Downa. Z tej okazji została wykonana gazetka szkolna, pomagająca budować świadomość oraz poczucie wrażliwości i tolerancji wobec odmienności ludzi. Tego dnia uczniowie naszej szkoły założyli kolorowe skarpetki (nie do pary) okazując swoją solidarność i otwartość z osobami chorymi.
-dzień Świadomości Autyzmu celebrowaliśmy poprzez uroczyste wypuszczenie balonów w niebo.
Chcemy, by nasza szkoła stanowiła przyjazną przestrzeń dla każdego a uczniowie pielęgnowali w sobie wrażliwość na drugiego człowieka. Pamiętajmy, że empatii nie należy się wstydzić!
RÓŻNI – TAK SAMO WAŻNI
Koordynator działań projektowych – Urszula Brzyska
Współpraca:Karina Broda,Dagmara Betlejewska, Magdalena Damerau, Hanna Dranicka,Iwona Koreńczuk, Agnieszka Wiśniewska, Anetta Walerjan,
Joanna Janowicz, Hanna Kołodziej.